Kommunalsjef for økonomi og virksomhetsstyring
Stillingen som kommunalsjef inngår i kommunedirektørens ledergruppe og er en viktig støttespiller for kommunedirektør, politisk ledelse og øvrige kommunalsjefer. Kommunalsjefen skal legge til rette for god økonomi- og virksomhetsstyring og økonomisk forvaltning i Lier kommune. Du er en god oversetter og evner å gjøre økonomiske problemstillinger forståelige både overfor politikerne og i administrasjonen. Du har god forståelse for kommunesektoren og samspillet mellom politikk og administrasjon.
Tjenesteområdet er en del av kommunens sentrale stabs- og støttefunksjon. Kommunalsjefen vil få det overordnede ansvaret for økonomisk planlegging, kontroll og analyse, regnskap, innfordring, lønn og innkjøp. Totalt utgjør enheten 10 årsverk.
Arbeidsoppgaver
- Strategisk planlegging og rådgivning for kommunens politiske og administrative ledelse på det økonomiske fagfeltet
- Fra en sentral posisjon i rådmannens ledergruppe være en god bidragsyter i den helhetlige utviklingen av Lier samt være en god bidragsyter inn i kommunedirektørens lederteam
- Ansvar for å lede og koordinere økonomistyringen i kommunen med tilrettelegging for god prosesser, rapportering, økonomiske analyser og oppfølging av politiske vedtak
- God og aktiv forvaltning av Lier kommunes økonomiske interesser i selskaper
- Evne å være en god oversetter og rådgiver og gjøre økonomiske problemstillinger forståelig både ut i egen organisasjon og overfor politikerne
- Skape engasjement og samhandling i egen organisasjon.
- Drifte, utvikle og sørge for veiledning og opplæring på de interne fagsystemene
- Kontroll og tilsyn
- Innkjøp
Kvalifikasjoner
- Relevant økonomiutdanning på masternivå. Lang og relevant erfaring kan kompensere for utdanning
- Må kunne vise til gode resultater som leder og evne å skape gode team
- Betydelig erfaring fra politiske prosesser og god forståelse for skjæringspunktet politikk/administrasjon
- Svært god økonomiforståelse og omfattende erfaring fra både strategisk og operativt arbeid fra økonomiarbeid
- Erfaring fra kommune
- Grunnleggende kjennskap til offentlige anskaffelser
- God prosesskompetanse
- Erfaring med saksframstilling for politisk utvalg eller styrende organ
Personlige egenskaper
- Strukturert, strategisk og analytisk
- Mål og resultatorientert
- Etterrettelig og med god integritet
- Evner å bygge tillit og gode relasjoner både i formelle og uformelle settinger
- Gode kommunikasjonsevner skriftlig og muntlig
Vi tilbyr
- Faglig spennende arbeidsoppgaver
- Et trivelig arbeidsmiljø med dyktige kollegaer
- Gode forsikrings- og pensjonsordninger
- Lønn etter avtale
Kontaktinformasjon
Marit Mellem, Seniorrådgiver, 90546532
Bente Gravdal, Kommunedirektør, 90612908
SØK HER
Sentralt beliggende på Østlandet, mellom Asker og Drammen, finner du grønne Lier med 27 000 innbyggere. Vi er en innovativ og fremoverlent kommune med mange spennende utviklingsprosjekter. Utviklingen av Fjordbyen – Norges største byutviklingsprosjekt - kan gi Lier kommune 16.000 nye innbyggere og ei strandlinje som igjen blir tilgjengelig. Lier kommune har 1500 medarbeidere som yter et vidt spekter av tjenester med høy kvalitet. Vi ønsker å rekruttere og beholde dyktige og motiverte medarbeidere med sikte på å utvikle gode velferdstjenester til innbyggerne over tid.
By/sted
- Lier kommune
Fagområde
Søknadsfrist
2021-03-21